Jeres lærer har fundet nogle genstande frem fra kassen.
Hvad tror du genstandene bliver brugt til?
I kan nu få lidt tid til at kigge lidt i kassen. Se på munkeroben og kig på bedeflagene, og vær nysgerrig på hvad man mon bruger de forskellige ting til.
Nepal er et meget farverigt og smukt dekoreret land. Der er mange smukke religiøse steder og tusindvis af farverige bedeflag pryder gaderne. Skab en lignende stemning i klassen med genstandene fra samlingen.
Omkring fem dage til en uge før Losar plantes der frø af enten byg eller hvedegræs i en urtepotte, så de til Losar har vokset sig høje. Dette kaldes Lophu og er en vigtig offergave til Buddha og de andre guder til Losar. Planten stilles derfor på alteret til Losar-fejringen.
Sådan gør I:
Sæt frøene i blød i 2,5 dl vand hen over natten (mindst 12 timer). Næste dag skylles frøene igennem og drænes for vand.
Fyld pottemuld i urtepotten og pres forsigtigt mulden ned som du fylder i. Fyld hele muldfladen med et tyndt lag frø. Læg et stykke køkkenrulle henover og hæld vand på (fold evt. kanterne ind, så de ikke stikker ud over potten). Køkkenrullen hjælper med at holde på fugten. Husk at sætte underskålen under, for at fange det overskydende vand.
Lad urtepotterne stå ved stuetemperatur og vand to gange om dagen, morgen og aften (eller lige når I møder i skole, og igen lige inden I går hjem). Husk; sollys og vand er vigtigt!
Dag 1: Vand de to gange om dagen.
Dag 2: I dag vil I begynde at kunne se små spirer. Vand to gange.
Dag 3: I dag er spirerne blevet lidt større og I kan nu fjerne køkkenrullen. Vand stadig de to gange.
Dag 4: I dag skulle de små spirer gerne have groet omkring 2,5 cm. over natten. Vand de to gange.
Bliv løbende ved med at vande som ovenfor.
Tillykke! I har nu groet Lophu til Losar!
Find disse genstande frem fra kassen:
Dette skal I også bruge:
Evt.: røgelsespinde, flydende smør, væger
Gør klar til Losar med jeres helt eget alter. Et af de helt centrale ritualer under Losar er ofring til guderne. Til dét skal vi bruge et alter, som vi pynter smukt efter tibetanske traditioner.
I kan se filmen "Min fars bederum" lige her, for at få en fornemmelse af, hvordan et alter i hjemmet ser ud og hvordan det bruges.
Lad os komme i gang!
På alteret står der altid syv offerskåle og mange smørlamper i forskellige størrelser. For tibetanere er syv et lykketal.
Øverst på alteret står en Buddhafigur. På alteret står der også altid billeder af nulevende mestre, Lamaer.
En høj ”kransekage” af kobberringe, en mandala, symboliserer med sin symmetri, at hele verden hænger sammen. Mandalaen bliver fyldt med ris, startende med den største ring, hvorpå flere ringe bliver sat ovenpå og fyldt op med ris, for til sidst at sætte kobberspidsen i toppen.
Der stilles altid mange blomster frem – friske eller i plastik. På alteret står der også en kop eller en skål med ukogte ris, hvor der er stukket røgelsespinde ned i.
På væggene omkring alteret hænger store og små thanka-malerier. Billederne forestiller Buddha og guderne.
Tidligt om morgenen inden frokost hælder familiens ældste frisk vand i offerskålene, som er blevet omhyggeligt rengjort aftenen før. Lamperne fyldes med flydende smør og en væge stikkes i, så de står klar at til tænde. Man sætter altid en kop te frem på alteret til guderne, inden man selv drikker noget.
Efter smørlamperne er blevet tændt, begynder bønnen til guderne.
Nogle af offerskålene på husalteret er pyntet med ris, røgelsespinde og blomster for at tilfredsstille alle sanserne.
På særligt hellige dage som nytåret Losar, køber man mængder af frugt, kager, søde sager og blomster. Først skal guderne have deres del inden familien kan forsyne sig med godterne.
Bhuluk er et traditionelt tibetansk "bagværk" som altid laves til Losar, og som bliver ofret til guderne, inden det spises. Man kan lave det i alle mulige sjove mønstre og figurer.
I kan finde opskriften lige her!
Både børn og voksne kan være munke i buddhismen. I filmen skal
I møde den 12-årige munk Karma Tenpa Lama, og høre ham fortælle om hans liv i det hvide kloster, og hvorfor han blev munk.
”Da jeg voksede op i Tibet, var der ingen frihed. Jeg voksede op i fattigdom og var nægtet de rettigheder, som de fleste mennesker tager for givet. Dette er, hvad de almindelige tibetanere er udsat for, dengang og nu. Siden flygtede jeg til fods over Himalaya. Som for mange andre tibetanere lykkedes det også for mig at finde frihed i Vesten. Arbejdet med dette album har muliggjort, at jeg kunne eksperimentere med at bruge min tibetanske stemme med vestlig lyd. Det er et udtryk for frihed – en frihed til at arbejde og udtrykke mig selv, som jeg aldrig kendte til i Tibet. Tibet har mange unge, modige og talentfulde mennesker, som arbejder for at bibeholde vores kultur dynamisk og levende. Tibetansk kultur vil aldrig dø eller forblive statisk. Vi vil vokse som en del af den moderne verden, så længe vi har en chance for frihed – noget de fleste tibetanere desværre ikke har. Mit største ønske er at se det tibetanske folk stærkt og frit arbejdende og leve sammen i harmoni. Jeg håber, at mit arbejde her kan bidrage til at styrke min kultur i denne moderne verden og hjælpe med til at synliggøre vores kamp. Sangene på dette album er rige på politiske og spirituelle metaforer og er tilegnet min søn Tenzin Shaydrup og alle de tibetanske børn, som bærer Tibets fremtid i deres hjerter og i deres sind.”
- Yungchen Lhamo, tibetansk musiker i eksil
Thenthuk er en normal og autentisk tibetansk hverdagsret med nudler.
Du kan finde opskriften lige her!
Se filmen og følg med, når børnene sætter smørlamper op på Baudhanath Stupa til De 100.000 Lampers Dag.
Find denne genstand frem fra kassen:
Det er et lykkesymbolsmaleri som indeholder De Otte Lykkesymboler, som hver symboliserer en kraft relateret til tibetanernes buddhistiske livssyn.
Lykkesymbolernes betydning er:
• Lotusblomsten: Guddommelig renhed
• Parasollen: Beskyttelse
• Fiskene: Lykke og frugtbarhed
• Vasen: Indeholde uendelige skatte
• Hjulet: Buddhas lære og åndelig udvikling
• Konkylien: Suverænitet
• Evighedsknuden: Uendelig visdom og medfølelse
• Sejrsbanneret: Sejr over fristelser og begær
Nu skal du selv lave dit eget lykkesymbolsmaleri. Det kan være nogle af de samme symboler, som tibetanerne bruger, eller du kan finde på dine egne.
Tænk på: Hvad gør dig glad helt ned i maven? Hvad er grunden til, at lige præcis dét gør dig glad? Hvornår er du allermest glad? Hvad skal der til, for at du bliver rigtig glad? Hvad skal du bruge, for at blive glad?
Hvordan vil du symbolisere det, med bare et enkelt tegn?
Udsmyk det flot, og hæng det derefter op i klassen.
I kassen er der mange ting, der viser en anden hverdag, og helt andre liv. Vælg én genstand og læs den korte genstandsbeskrivelse der følger med.
Du skal lave en kort fremlæggelse inden for det emne din lærer har givet dig.
Du kan blive inspireret af alt det du har lært indtil nu
Hvis du vil vide meget mere om Tibet og tibetanere i Nepal, kan du læse mere lige her!