Jeres lærer har fundet nogle genstande frem fra kassen.
Se videoerne, 'Hverdag og landsbyliv', 'Kost' og 'Konkylie'
Du har nu fået et lille indblik i hvordan en hverdag kan se ud på Salomonøerne. Men hvordan ser din hverdag egentlig ud?
I kan nu få lidt tid til at kigge lidt i kassen. Se på de flotte skaller og konkylier, og vær nysgerrig på hvordan man mon bruger fiskeudstyret.
Find billeder fra Salomonøerne, se på naturen, menneskene og dyrene.
Når I er færdige, er I helt sikkert klar til at lære noget om koraller. De er nemlig virkelig seje!
Salomonøerne er en øgruppe der består af 6 store øer og 900 mindre øer. Mange af øerne vulkanøer eller atoller.
Lad os se på hvad en atol egentlig er:
En atol, er en ringformet koralø med lavvandet lagune sø i midten. De opstår i troperne, især blandt øerne i Det Indiske Ocean og Stillehavet. Herunder Salomonøerne.
1. Dannelsen af en atol starter med koralvækst langs kysten af en vulkanø. | |
2. Vulkanøen begynder at synke, men da koralrevet bliver ved med at vokse, synker det derfor ikke. | |
3. Når vulkanen er sunket ned under havoverfladen, danner koralrevet en ring med en lavvandet lagune i midten. |
Her kan I se en video der viser ovenstående (OBS videoen er på engelsk)
Lige under havets overflade, finder man et af jordens mest fascinerende steder – Koralrevet.
Koralrevet er hjem for millioner af dyr og er med til at skabe de utrolig flotte farver og former.
Men hvad er en koral egentlig?
Nogen synes at koraller ligner en blanding mellem sten og planter. Men vi virkeligheden er en koral, tusindvis af små dyr der sidder sammen i store kolonier.
Der findes mange tusinde forskellige arter af koraller, men man samler dem i to kategorier:
Hårde koraller, er arkitekterne bag de store og små koralrev. De danner nemlig et hårdt kalkskelet.
De bløde koraller danner et mere bøjeligt skelet.
Billedet her illustrerer hvordan en koral oftest er bygget op.
Koralrev fylder 0,1% af havet, men 25% af havets dyr lever ved koralrev.
Mange af de fisk der lever blandt korallerne, har kraftige farver og flotte mønstre. Farverne og mønstrene bruges til at finde artsfæller, skræmme og forvirre. Andre fisk gør alt hvad de kan for at skjule sig, ved at ligne omgivelserne.
Kig i posen med alle muslingeskallerne og sneglehusene.
De menneskabte klimaforandringer får havets temperatur til at stige. Hvis det fortsætter, risikerer vi at miste vores koralrev for altid, da de er meget følsomme.
Når temperaturen stiger i havet, forsvinder algerne der er med til at give korallerne energi. Derfor kan man nu se, at korallerne er begyndt at miste deres farve. De blege koraller betyder at algerne er væk, men korallerne er ikke døde. Dog ved vi, at korallerne ikke kan klare sig uden algerne.
De varmere verdenshave er ikke korallernes eneste trussel. Når CO2 –niveauet stiger, bliver havene også surere.
I skal nu prøve at finde ud af hvad der sker med korallerne når havet bliver surt, ved hjælp af dette forsøg:
Hvert år udledes omkring 8 mio. Tons affald i verdenshavene. Det svarer til en lastbil fuld af plastik bliver tømt ud i havet hvert eneste minut. Se den korte video her, af Plastik Changes, der fortæller om omfanget af skrald i verdenshavene.
Se derefter afsnittet ’Den perfekte strand' (Videoen er på norsk)
Nu har I set afsnittet, og det er jeres tur til at gå rundt i området for at samle skrald. Efter turen skal I sortere skraldet (glas, metal, pap/papir og plastik)
I 'Den perfekte strand' bruger de det samlede skrald til at lave et kunstværk.
Kunst kan bruges som et kommunikationsværktøj til at sprede budskabet om at vi efterlader for meget skrald i vores natur. Det kan være en effektiv måde at sætte tanker i gang og starte spændende samtaler for vores forbrug.
I skal producere kunst ud fra jeres skrald og herefter lave en kunstudstilling der kan sætte tanker i gang hos udstillingens publikum.
Inden i går i gang, er det en god ide at aftale på klassen, hvilket budskab I gerne vil give videre i forbindelse med jeres udstilling.
I kan afslutningsvis prøve at lave jeres eget plastik, og et forsøg der viser hvor lang tid det egentlig tager at nedbryde.
Når man bor på en ø, langt væk fra det I kender, må man bruge ting og materialer til mange forskellige ting i sin hverdag.
Salomonerne bruger naturen fra lokalområdet til at producere smykker. Find smykkerne fra kassen frem, og se hvilke materialer Salomonerne har brugt.
Hvordan vil smykker fra jeres lokalområde se ud, hvis I kun må bruge hvad I kan finde udenfor?
Nogle af salomonerne bærer en tema.
En tema er et skjold mod det åndelige onde og bæres på brystet eller i panden.
Den kan også sørge for godt helbred.
I kassen kan du finde en lille udgave af en tema.
På den hvide plade lavet af en kæmpemusling, sidder et fintudskåret symbol. Nogle steder på Salomonøerne er det bestemte figurer der skal ligne fregatfuglen, en haj, en delfin, eller en skildpadde. Dyr der er vigtige for salomonerne.
Hvilke dyr er vigtige der hvor I bor?
Smykker kan være mange penge værd, men kan du betale med dem?
Faktisk bliver nogle smykker brugt direkte som penge flere steder i Melanesien, også på Salomonøerne.
Shell-money kalder de det, og er en meget gammel møntfod. I kassen finder du en halskæde der er et godt eksempel på shell-money.
Er der noget i jeres omgivelser, der på samme måde kunne bruges som penge?
I kassen er der flere ting der er flettet. Der er en tallerken, en madkurv og en vifte, der også bruges i madlavningen.
Find alle de flettede tasker i kassen.
Disse tasker laves typisk af kvinderne på Salomonøerne, der har lært flettekunst fra barnsben. Taskerne bruges både af mænd og kvinder.
Taskerne er lavet pandanus- eller bananblade og farvet med enten naturmaterialer eller købefarve.
På Salomonøerne går man ofte på jagt med slangebøsse eller bue og pil. Slangebøsser bruges og laves både af voksne og børn.
Slynger er ældgamle jagt- og kampvåben som stadig er i brug på Salomonøerne. Designet er simpelt, udførelsen heller ikke kompliceret, men det kræver temmelig meget øvelse at mestre jagtvåbnet.
OBS: Konstruktion og brug af slangebøsser er ulovlig i Danmark, så hold jer til slyngerne.
I kassen finder I et helt særligt instrument, der bruges til madlavning.
Denne ret bages ofte i jordovn. Retten pakkes ind i bananblade og bages i stenene. I Danmark kan vi i stedet bruge bagepapir og ovn.
Du skal lave en fremlæggelse inden for det emne din lærer har givet dig.
Du kan blive inspireret af alt det du har lært indtil nu.
I har arbejdet med ‘Det truede koralrev’.