Velkommen til UNESCO-samlingen fra Kathmandu i Nepal
I har lige åbnet kassen med en masse flotte og anderledes ting fra Kathmandu i Nepal. Det er vigtigt I er nysgerrige og åbne over for, at lære om hvordan andre mennesker lever og bor. Så bliver oplevelsen helt sikkert sjovere.
I denne kasse kommer du til at lære rigtig meget om en nepalesisk hverdag, Kathmandudalen- og Newarernes historie og så skal du møde den kun 11-årige præst Rujan.
Byen Kathmandu er både mystisk, smuk og kaotisk på samme tid, og alt det skal du opleve gennem opgaver, videoer, og genstandene i kassen.
God fornøjelse på jeres rejse til Nepal
Velkommen til Nepal
I videoen her fortæller Ulrik lidt om Kathmandudalen og newarerne.
Forundringsrunde
Jeres lærer har fundet nogle genstande frem fra kassen.
Hvad tror du genstandene bliver brugt til?
Undersøg på egen hånd i kassen
Nu får I lidt tid til at kigge i kassen. Se på de flotte guldstager og farverige bedeflag, og vær nysgerrig på hvordan man mon bruger genstanden der er samlet af en masse tynde pinde.
Dekorér klasselokalet
Nepal er et meget farverigt og smukt dekoreret land. Der er mange smukke religiøse steder og tusindvis af farverige bedeflag pryder gaderne. Skab en lignende stemning i klassen med genstandene fra samlingen.
Gå på opdagelse i kassen, og find alt det I vil bruge til at pynte klassen med.
Find genstandslisten frem og læs om de genstande I har fundet.
Undersøg på egen hånd på internettet
Find billeder fra Kathmandu i Nepal, se på bygningerne, menneskene og naturen.
Når I er færdige, er I helt sikkert klar til at opleve en nepalesisk hverdag.
Stemningsvideo fra Kasthamandap
Stemningsvideo ved Bagmati broen
Nepalesisk hverdag
Kathmandu har sin helt egen rytme. Folk vågner, laver mad, går på arbejde eller i skole, handler, leger og hygger. Det kan være svært at finde rundt i en fremmed by. Men hvis man finder ind i byens rytme, går det hele lidt nemmere. Ulrik har været i Nepal mange gange. Han kender Kathmandu godt og elsker at besøge sine venner og bekendte i byen. Derfor kan han også hjælpe jer ind i rytmen.
I skal arbejde med opgaven 'En tur på markedet', hvor I skal oversætte de nepalesiske ord, så I kan færdiggøre sætningerne.
Opgave - På indkøb
I skal starte med at se videoen herunder. Når I ser videoen, skal I holde øje med ting man også vil kunne købe i Danmark. Hvisk det til din sidemakker når du genkender noget.
Nu skal I åbne PDF-filen 'En nepalesisk hverdag - opgaver', hvor I skal arbejde med opgaven 'På indkøb med Ulrik'. Her skal I både oversætte og udregne hvor mange penge Ulrik bruger.
Leg - Rumal Kasa
På vej hjem fra sine indkøb ser Ulrik nogle børn lege en leg, der hedder Rumal Kasa.
Reglerne til Rumal Kasa
Man skal være mindst ti deltagere til Rumal Kasa.
Start med at lave to hold.
Hvert hold sætter sig på række overfor hinanden med ti meter eller mere mellem rækkerne.
I midten, mellem rækkerne lægges et lommetørklæde eller et stykke stof.
På skift skal en deltager fra hvert hold løbe ind og gribe tørklædet fra midten. Den der får fat i det, skal nå tilbage til sit eget hold, mens løberen fra det andet hold prøve at fange personen. Der er altså ingen der ved, hvem der vil tage tørklædet, før de to løbere er henne ved det.
Hvis løberen med tørklædet når tilbage til sit eget hold uden at blive fanget, får holdet et point. Når løberen med tørklædet at blive fanget af den anden løber, er det fangerens hold der får point, og også den fangede løber, der nu kommer til at arbejde for modstanderholdet.
På den måde er det en leg hvor alt kan ske. Man skal hele tiden vurdere om man er bedst til at undslippe eller fange (og hvad ens modstander mon er bedst til).
Det hold der først når fem point eller har fanget alle på modstanderholdet (på nær én), har vundet.
Opgave - Hjemturen
Se videoen nederst. Imens I ser videoen skal I, i grupper, finde svar på:
Hvor mange af de hvide minibusser (knallertbusser) med grøn stribe ser I?
Hvad har den lille blå lastbil på ladet?
Hvor mange trafikskilte ser I?
Videoen slutter med spørgsmålet: "Ville I turde cykle i Kathmandu?" Snak kort om det med sidemakkeren.
Opgave - Dal Bhat
Da Ulrik kommer hjem, bliver han inviteret til middag hos sine naboer. De skal have Dal Bhat, så Ulrik takker ja. Det er hverdagsmad i Nepal, men det er også Ulriks yndlingsret. Han spørger naboen om opskriften på deres Dal Bhat.
Opgaven er en oversættelsesopgave, og hvis I har mulighed, kan I bagefter lave retten ud fra opskriften.
Opgave - Din hverdag
Du har nu fået et lille indblik i hvordan en hverdag kan se ud i den nepalesiske hovedstad Kathmandu. Men hvordan ser din hverdag egentlig ud?
Beskriv din hverdag med billeder og tekst.
Hvilke ting fra Nepal kunne du tænke dig, var en del af din hverdag?
Hvilke ting fra Nepal er du glad for, ikke er en del af din hverdag?
Stemningsvideo fra et shrine
Stemningsvideo fra Durbar Square
Kwa Bahal
I dette forløb skal du møde noget af det helligste for newarerne. Du skal læse historien om Buddha, arbejde med newarernes religion og til sidst møde Bafachaen.
Newarerne og deres religion
I Kathmandudalen findes guderne overalt. Du kan finde dem i de tusindvis af templer, der er spredt ud over dalen. Både i de store og imponerende templer som på Durbar Squares (’Kongepladser’) i Kathmandu, Patan og Bhaktapur. Men også små templer i mindre og mørke baggårde eller ved vejkanten. Newarerne bruger især de små templer til at kunne ofre til guderne på vej til og fra arbejde, indkøb eller besøg.
Mange newarers dagligdag starter med en tur i ét eller flere templer, hvor de ofrer ris, blomster og penge til den guddom, der bor der. Newarerne tror på, at gudernes ånd kan bo i en figur, og betragter dem derfor som levende.
Morgen-puja’en i templet Kwa Bahal, er et af de tidspunkter, hvor man ser et af de vigtigste ritualer newarerne har. Her kan man se, at newarerne ikke bare går helt almindeligt ind i templet; newarerne rører ved hellige genstande som tordenkilen og bederullerne, men også alle mulige andre ting. De kaster ris og mønter ind til guden der bor i templet, de putter blomster i håret og tænder lys.
Historien om Buddha
Læs historien om Buddha, den største guddom i buddhismen.
Kwa Bahal, også kaldet Det Gyldne Tempel, er et buddhistisk kloster I Patan i Nepal. Templet blev bygget i det tolvte århundrede af kongen Bhaskar Verma.
I videoen herunder kan I se Ulrik fortælle om Kwa Bahal
Klosterets gård er næsten kvadratisk. Porten til klosteret er lavet af sten og omgivet af to løver, en han og en hun. Umiddelbart efter man er gået igennem porten, og kigger op, ser man en Kalachakra-mandala i loftet.
Herefter kommer man ind i en åben korridor med en drikkefontæne indbygget i væggen. For enden findes der endnu en flot udsmykket port, der giver adgang til den næsten kvadratiske gård. På gårdsiden er indgangen omgivet af to gyldne elefanter, der står på skildpadder. Over døren kan man se en forgyldt torana af kobber. Gården er fyldt med buddhistiske skulpturer. Midt i gården er der en model af Swayambhu Stupaen. Modsat hovedindgangen står templets hovedbygning. Templet er fire etager højt og alt er forgyldt, tag, facade og skulpturer. Den nederste facade viser scener fra Buddhas liv, f.eks. hans fødsel. Nederst i hovedtemplet finder man en åbning, der foran har en lille veranda, der er lukket af med et lille rækværk. Inde i åbningen sidder Shakyamuni Buddha, og det er kun tilladt for præsten og hans familie at bevæge sig rundt her.
Bedemølle
I Kwa Bahal, og ved andre hellige templer og klostre, finder man bedemøller (genstand nr. NK.10). Udenpå møllen er der ofte skrevet et buddhistisk mantra (ord med hellige formler eller stavelser). Det kunne være ”OM MA NI PAD ME HUM”
Prøv at sige det i kor.
Men der er også skrevet mantraer eller bønner, som er lagt ind i møllen. Når du så drejer møllen, som du kan se i videoen om ritualer, sender man sine bønner afsted.
Opgave - Bedemøller
I denne opgave skal I arbejde med at lave jeres egen bedemølle. Følg instruktionerne herunder:
Hvem ønsker du noget godt for?
Er der nogen i dit liv eller et helt andet sted i verden, som du ønsker noget godt for?
Skriv eller tegn en hilsen eller en bøn til dem du tænker på, på et lille stykke papir.
Gem papiret.
Tag en snak i små grupper om hvad I er taknemmelige for, og hvordan I viser den taknemmelighed.
Samarbejd om at lave en fælles bedemølle til klassen.
Put jeres hilsner og bønner i bedemøllen. Drej på den og send tankerne afsted.
Ritualer
I videoen herunder, kan I se nogle af newarernes mange ritualer. Mange af ritualerne er individuelle. Ritualerne er vigtige for newarerne at udføre, også i den rigtige rækkefølge.
Se filmen sammen, og læg mærke til de forskellige ritualer newarerne har. Skriv de forskellige ritualer op på tavlen.
Hvorfor tror I, at newarerne har deres forskellige ritualer der skal udføres hver dag?
Er der nogen af jer i klassen, der har særlige ritualer derhjemme?
Størstedelen af genstandene i kassen kan findes i et tempel som Kwa Bahal. Hvilke genstande tror I er de mest hellige og vigtigste i forbindelse med ritualerne?
Sæt genstandene op i klassen, så det ligner et tempel.
Prøv at efterligne nogle af newarernes ritualer fra videoen.
Prøv derefter at lave dine egne ritualer. "Hvis du skulle gå ind i et tempel som Kwa Bahal, og lave et eller flere ritualer hver dag, hvordan ville det så se ud?"
Lav jeres egen morgen-puja. Hvilke ritualer vil I have, hvad skal være det hellige og hvordan bliver det inddraget i jeres ritual? Og vigtigt også at tale om, hvorfor I gør det. Er det for at bringe held, for at sikre sig at man kan gøre sit bedste, er det for andre eller ...?
Mød Bafachaen
I Kwa Bahal sidder Shakyamuni Buddha. Den største og mest hellige figur i Kwa Bahal. Figuren har været igennem et ritual gennemført af præster, hvor Buddhas energi bliver ført ind i figuren. Dermed bliver figuren en avatar for Buddha selv. Under ritualet starter Buddhafiguren med at have bind for øjnene og bliver vakt til live, når klædet fjernes. Her er det vigtigt at figurens første blik sendes ind i et rituelt spejl (genstand NK.11). Det første blik er så kraftfuldt at man ville dø, hvis man blev ramt af det. Nu er figuren ikke blot en repræsentation af Buddha, den er Buddha. Og sådan er det med alle figurerne man ser i Kwa Bahal.
Newarerne vil efter indvielsen af guderne sørge for at holde guderne glade, og her er øjenkontakt blandt andet en måde at sørge for det på, sammen med ofringer osv.
De mange forskellige indviede figurer kan hjælpe newarerne med mange ting. Tandpine, ondt i hovedet, graviditet eller hvad man nu har brug for, for at få en god dag og et godt liv.
Derfor er det vigtigt at Buddha bliver passet og plejet, hvilket er Bafachaens opgave.
Myten om Bafachaen
Alle drenge, der endnu ikke er fyldt 12 år, fra den gruppe af newarerne der hedder Shakya til efternavn, kan blive det de kalder for ’Bafacha’. Det er Bafachaens opgave at passe Shakyamuni Buddhaen i Kwa Bahal. Det betyder at Bafachaen skal vække Buddha, give ham mad, give ham et bad og gøre ham klar til dagens puja’er og besøg af turister. Dog er han ikke alene han får hjælp af en ældre dreng, der ofte har været Bafacha da han var yngre, samt en ældre pige. Ofte er de alle tre i nær familie.
Der findes mange myter om hvordan den første Bafacha blev til, nogle mere barske end andre.
I grupper af minimum fem, skal I fremføre et teaterstykke af myten om Bafachanen.
·Rollerne er: Kongen, drengen, moren, faren og Buddha. Derudover kan der evt. være soldater eller andre roller de selv finder på.
Rujan Shakya
Se video om Rujan
I videoen møder I 11-årige Rujan, der er Bafacha i Kwa Bahal i en måneds tid. At være Bafacha, er en stor ære for familien. Som myten fortæller, er traditionen om Bafachaen gammel, med stadig vigtig. Bafachaens fornemmeste opgave er sørge for Shakyamuni Buddha. Vække ham tidligt om morgenen, vaske ham, give ham mad og gjort klar til natten.
Dagen starter meget tidligt for den unge præst. Det første han gør, er at vaske sig. Herefter venter han, til Tarhima Bafachaen (en ældre Bafacha) er færdig med at klargøre Shakyamuni Buddha. Bafachaen fejer nu sig selv ind for at vække figuren med det hellige spejl (genstand NK.11). Kl. 9 er morgenpujaen overstået, og det markeres ved at Bafachaen går en af sine to ture uden for templet med en klokke hængende over skulderen. Klokkens lyd er et tegn på at arbejdsdagen kan begynde. Bafachaen går ikke alene. Han har altid en til at gå foran sig, der gør folk opmærksom på, at de skal gøre plads for Bafachaen. Og så er det spisetid for den unge præst. Imellem dagens pligter, som består af puja og sofuthayu, er der heldigvis tid til lidt leg. Puja betyder tilbedelse, og sofuthayu er ritualet hvor Rujan slår på det lange træinstrument. Hen på aftenen skal Rujan igen i gang med de mange ritualer. Da Bafachaen er en meget ung dreng, bliver der altid fundet to til at hjælpe ham, og de er oftest i Bafachaens nærmeste familie.
I videoen fortæller Rujan også lidt om oplevelserne med at være Bafacha. Og I kan se hvordan de forskellige opgaver udføres.
Sulav Shakya
Se video om Sulav
22-årige Sulav var som helt ung også Bafacha, og er nu for 2. gang det newarerne kalder for Tarhima Bafacha, en slags hjælpe-Bafacha. Hans dag begynder rigtig tidligt hver morgen. Kl. 4 starter Sulav med at vaske sig. Når han er færdig, er det tid til at gå i gang med forberedelserne til vækningen af Shakyamuni Buddha. Han henter rituelt rent vand, der skal bruges til at vaske figuren, og hjælper derefter med selve vækning sammen med Bafachaen. Midt på dagen holder Sulav og Rujan fri, indtil de igen omkring kl. 17, skal være klar til at arbejde.
I videoen fortæller Sulav også lidt om oplevelserne med at være Tarhima Bafacha, og I kan se hvordan de forskellige opgaver udføres.
Tisa Shakya
Se video om Tisa
Tisa er 17 år og er Nikanachwon. Det er hendes opgave at stå for rigtig mange praktiske ting omkring Bafachaernes arbejde med at passe Shakyamuni Buddha. Tisa forbereder mad, henter rituelt rent vand og gør rent. Og til hver af disse opgaver hører en kjole. Så i løbet af dagen skifter Tisa mellem de tre kjoler, alt efter om hun forbereder mad, henter vand eller gør rent.
I videoen fortæller Tisa også lidt om oplevelserne med at være Nikanachwon, og I kan se hvordan de forskellige opgaver udføres.
Opgave - Jeres levende Buddha 1
I kassen finder I en buddhafigur. Figuren har været igennem samme ritual som Shakyamuni Buddha, og er derfor levende. Han ser jer og hører jer. Det er nu jeres opgave at passe ham. Til gengæld vil han opfylde jeres ønsker, bringe held til jeres dag og jeres liv.
Lav grupper af tre personer. Alle i gruppen skal have en rolle, måske I bliver inspireret af Rujan, Sulav eller Tisa. I må også gerne finde på jeres egne.
Grupperne skal nu skiftes til at passe Buddhaen. En gruppe pr. dag.
Brug gerne genstandene i kassen til jeres ritualer. Spejlet til at vække Buddhaen om morgen, klokken til at fortælle at morgen-pujaen er færdig og det er tid til at arbejde, eller hvad I nu finder på.
Brug gerne skabelonen til at skrive jeres ritualer ned i den rækkefølge I vil lave ritualerne, morgen, middag og eftermiddag.
Kathmandu emmer af historiens vingesus. Der er sket så mange store ting her i dalen. Hvis man forstår et steds fortid, kan det hjælpe med at åbne dets nutid. Ulrik har udvalgt nogle af de vigtigste begivenheder, så I kan få en bedre forståelse for stedet og dets indbyggere.
Opgave - Kathmandudalens historie
Om lidt begynder en rejse gennem Kathmandudalens historie. I skal lytte til en fortælling om dalens historie. Når historien fortælles vil den indimellem blive afbrudt af en lyd. Det betyder at I skal pause historien og tegne hvad der sker på den tidslinje I har fået. Hvis I er rigtig gode kan I også lytte jer frem til hvor på tidslinjen tingene sker og tegningerne skal være.
Byen og hele dalen kan for udefrakommende virke meget kaotisk. Som om der ikke er nogen plan eller mening. Måske er det bare fordi, vi skal lære at se på en anden måde, end vi er vant til. Under overfladen er der nemlig skjulte tegn på en orden.
Spejling og mandalaer - opgave
I mandalaer findes der ofte flere spejlingsakser, og I skal derfor arbejde med spejlinger. Alle opgaver er lavet i ét dokument. Så følg instruktionerne fra jeres lærer.
I bliver inddelt i fire grupper og får hver jeres hemmelige opgave. I gruppen får I tildelt noget I skal holde øje med i videoen, og noget I skal gøre når I så ser denne ting.
Samtidig skal du også holde øje med hvad de andre gør og hvornår de gør det, så I til sidst kan gætte hvilken hemmelig ting de fik tildelt.
(Jeres lærer kan se den hemmelige opgave på side 18 i pdf'en for hele forløbet)
De fire stupaer
De fire stupaer i Lalitpur (Patan) hedder Lagan-, Teta-, Pucho- og Ibahi Thura.
Find stupaerne
Start med at finde stupaerne på et kort over Kathmandu (brug gerne Google Maps). Du skal være tålmodig, for de kan godt være lidt svære at finde.
Ulrik fortæller om Stupaer
Se videoen med Ulrik, og bliv klogere på hvad en stupa egentlig er.
Ved de fleste hellige steder står der en tordenkile, sådan en er der i mindre størrelse i kassen (NK. 13). Det hedder også en dorje eller en vajra. En vajra symboliserer tordenens kraft, altså det mægtigste i verden. Den bliver både brugt af buddhister og hinduister.
Kan I komme på en, eller flere ting, der har lige så stor betydning for jer? Noget der symboliserer eller er en mægtig ting i jeres liv/hverdag. Skriv alle forslagene op.
Opgave - Stupaens cirkel
Set fra oven er stupaerne formet som cirkler, og I skal derfor arbejde med cirkler og deres omkreds. I skal både regne og tegne.
Alle opgaver er lavet i ét dokument. Så følg instruktionerne fra jeres lærer.