Danmark - Fortiden

I den første del af Danmarkssamlingen – fortid nutid og fremtid, skal I beskæftige jer med fortiden. Ved at kigge på UNESCO’s verdensarv i Danmark, vil I få en fornemmelse af hvilken betydning vores historie og natur har for vores kultur. 

I denne del om fortiden bliver I klogere på hvilken organisation UNESCO er, hvad verdensarv er, samt hvilke der findes i Danmark og hvad materiel kulturarv betyder.

Rigtig god fornøjelse! 

 

 

 

 

 

 

Hvad er UNESCO?

Vores verden gemmer på mange naturlige og kulturelle skatte, som fortjener opmærksomhed og at blive bevaret. Efter 2. verdenskrigs ødelæggelser, besluttede FN at gøre en indsats for at bevare netop disse skatte. Det førte til at UNESCO lavede Verdensarvslisten. Verdensarvslisten sikrer de naturlige og kulturelle skatte en status som bevaringsværdige, og dermed også en bevaring i fremtiden. Mere end 1000 natur- og kulturområder verden over er i dag at finde på verdensarvslisten.

  • Hvad betyder det når noget er bevaringsværdigt?

Naturområder som søer, koralrev, bjergkæder, gletsjere, skove og ørkener og områder med kulturel betydning som bygningsværker, kvarterer og hele byer har mulighed for at blive optager på UNESCO’s verdensarvsliste. 

Hvad er materiel kulturarv? 

Kulturarv er et begreb, der beskriver kulturelle elementer, som vi anser for at være vigtige for at bevare minder om fortiden og skabe fælles forståelse af den.

Materiel kulturarv refererer til fysiske genstande, bygninger, monumenter og steder, som har en særlig kulturel, historisk eller æstetisk betydning. Det kan være alt fra gamle borge, kirker og gravmonumenter til kunstværker, redskaber, møbler og traditionelle bygninger. Disse ting repræsenterer tidligere tiders liv, tro og teknologier, og de er vigtige for vores forståelse af fortiden og for at bevare vores fælles historie. Ved at beskytte og bevare materiel kulturarv sørger vi for, at fremtidige generationer også kan lære om og få glæde af denne del af vores arv.

Opgave – Find materiel kulturarv i jeres område

Danmark har mange eksempler på materiel kulturarv, som er de fysiske genstande og bygninger, der er vigtige for vores historie. Det kan være alt fra gamle kirker, borge, kunstværker til redskaber og møbler, som vores forfædre har brugt. I denne opgave skal I undersøge et lokalt/regionalt materielt kulturarvssted og lave en præsentation af det. Altså en lokal kirke, bygning, monument (evt. regionalt), som I mener fortæller noget om fortiden.

1. I skal undersøge stedet:

2. I skal også forberede en præsentation

3. Har I tænkt over:

Hvad er UNESCO's verdensarv?

Vores verden gemmer på mange naturlige og kulturelle skatte, som fortjener opmærksomhed og bevaring. Efter 2. verdenskrigs ødelæggelser besluttede FN at gøre en indsats for at bevare netop disse skatte. Det førte til, at UNESCO skulle administrere Verdensarvslisten. Verdensarvslisten sikrer de naturlige og kulturelle skatte en status som bevaringsværdig, og dermed også en bevaring i fremtiden. Mere end 1000 natur- og kulturområder verden over er i dag at finde på verdensarvslisten.

Når et natur- eller kulturområde bliver optaget på listen, kan det have stor betydning for det omkringliggende samfund. Med denne status følger der ofte en mulighed for øget turisme, og hermed også bevarelse og vækst i lokalområdet. Udover den stigende turisme og prestigefyldte anerkendelse som verdensarv har de enkelte områder muligheden for at modtage midler til opretholdelse og restauration fra ‘World Heritage Fund’. En status som verdensarv forpligter nemlig til at beskytte, bevare og udbrede kendskabet til stedet. 

Naturområder som søer, koralrev, bjergkæder, gletsjere, skove og ørkener og områder med kulturel betydning som bygninger, kvarterer og hele byer har mulighed for at blive optaget på UNESCO’s verdensarvsliste. De vigtigste elementer for optagelse på listen er, at stedet har af en naturlig, historisk eller kulturel betydning, der er vigtigt for lokalområdets arv og dermed også vores samlede verdensarv.

I kan læse meget mere om UNESCO’s verdensarv her.

I kan også vælge at se videoerne herunder, for at blive klogere på UNESCO verdensarv.

Video lavet af UNESCO

                                       

Video lavet af Nationalpark Vadehavet

Opgave - Find verdensarv

1.

2.

3.

UNESCO's verdensarv i Danmark

I Danmark er vi så heldige at have 8 områder på UNESCO’s verdensarvsliste. Jelling Monumenterne, Stevns Klint, Roskilde Domkirke, Kronborg Slot, Vadehavet, Christiansfeld, Parforcejagtlandskabet i Nordsjælland og de fem arkæologiske ringborge (Aggersborg, Fyrkat, Nonnebakken, Trelleborg og Borgring). Læs om verdensarvsstederne herunder.

Jelling-monumenterne

Stevns Klint

Roskilde Domkirke

Kronborg Slot

Vadehavet

Christiansfeld

Parforcejagtlandskabet i Nordsjælland

De fem Ringborge

Opgave - Undersøg og placer verdensarven

Find genstandene, der hører til denne del om verdensarv i Danmark, i samlingen frem. (Miniatureudgave af Jellingestenen, Kridt, Kalk, Fiskeler, Luckybamsen, Teglsten, Miniatureudgave af Holder Danske, Kiselalge, Herrnhut stjerne, Hjort og Vikingefigurerne). Find derudover også det store danmarkskort frem og placér det på et bord eller på gulvet.

1.

2.

3.

Opgave – Kreativ præsentation af et dansk verdensarvssted

I skal nu dykke ned i et af verdensarvsstederne i Danmark, og formidle det på en anderledes og kreativ måde. Præsentationen skal være spændende og informativ, men der skal også være noget, der skiller sig ud fra en almindelig mundtlig fremlæggelse. Sådan gør I:

1. Vælg et dansk verdensarvssted

2. Undersøg verdensarvsstedet

3. Vælg en anderledes måde at præsentere på

4. Fremlæg for klassen

Opgave – Natur i verdensarv

I denne opgave skal I undersøge den unikke natur og kulturarv, som findes på verdensarvsstederne Vadehavet, Stevns Klint og Parforcejagtlandskabet. I skal analysere, hvordan naturen og menneskets indflydelse har formet disse områder, og hvordan vi kan beskytte og bevare dem. Opgaven er opdelt, så der er forskellige fokusområder afhængigt af, hvilket sted I vælger.

1. Vælg område

2. Vadehavet - Opgaveformulering

3. Parforcejagtlandskabet – Opgaveformulering

4. Stevns Klint – Opgaveformulering

5. Fælles afslutning