Danmark - Fortiden

I den første del af Danmarkssamlingen – fortid nutid og fremtid, skal I blive lidt klogere på fortiden. 
I skal lære noget om Danmarkshistorien gennem de UNESCO verdensarvssteder vi har i Danmark.
Og så skal I også lære noget om hvad UNESCO, verdensarv og kulturarv er.
Rigtig god fornøjelse! 

 

 

 

 

 

 

Hvad er UNESCO?

UNESCO er en forkortelse for et langt navn, der handler om uddannelse, videnskab og kultur i hele verden. Det er en del af FN, som hjælper lande med at beskytte vigtige steder, sikre god skolegang og sørge for, at alle har ret til at sige deres mening.

UNESCO arbejder for, at lande kan samarbejde og lære af hinanden. De vil skabe en mere retfærdig verden, hvor alle har de samme muligheder, uanset hvor de bor. Derfor støtter de FN’s 17 verdensmål, som handler om at passe på miljøet, give alle børn god undervisning og sikre fred mellem mennesker.

Hvad er materiel kulturarv? 

Kulturarv er et begreb, der beskriver kulturelle elementer, som vi anser for at være vigtige for at bevare minder om fortiden og skabe fælles forståelse af den.

Materiel kulturarv refererer til fysiske genstande, bygninger, monumenter og steder, som har en særlig kulturel, historisk eller æstetisk betydning. Det kan være alt fra gamle borge, kirker og gravmonumenter til kunstværker, redskaber, møbler og traditionelle bygninger. Disse ting repræsenterer tidligere tiders liv, tro og teknologier, og de er vigtige for vores forståelse af fortiden og for at bevare vores fælles historie. Ved at beskytte og bevare materiel kulturarv sørger vi for, at fremtidige generationer også kan lære om og få glæde af denne del af vores arv.

Opgave – Find materiel kulturarv i jeres område

Danmark har mange eksempler på materiel kulturarv, som er de fysiske genstande og bygninger, der er vigtige for vores historie. Det kan være alt fra gamle kirker, borge, kunstværker til redskaber og møbler, som vores forfædre har brugt. I denne opgave skal I undersøge et lokalt/regionalt materielt kulturarvssted og lave en præsentation af det. Altså en lokal kirke, bygning, monument (evt. regionalt), som I mener fortæller noget om fortiden.

1. I skal undersøge stedet:

2. I skal også forberede en præsentation

3. Har I tænkt over:

Hvad er UNESCO's verdensarv?

Vores verden gemmer på mange naturlige og kulturelle skatte, som fortjener opmærksomhed og at blive bevaret. Efter 2. verdenskrigs ødelæggelser, besluttede FN at gøre en indsats for at bevare netop disse skatte. Det førte til at UNESCO lavede Verdensarvslisten. Verdensarvslisten sikrer de naturlige og kulturelle skatte en status som bevaringsværdige, og dermed også en bevaring i fremtiden. Mere end 1000 natur- og kulturområder verden over er i dag at finde på verdensarvslisten.

  • Hvad betyder det når noget er bevaringsværdigt?

Naturområder som søer, koralrev, bjergkæder, gletsjere, skove og ørkener og områder med kulturel betydning som bygningsværker, kvarterer og hele byer har mulighed for at blive optager på UNESCO’s verdensarvsliste. 

Opgave - Find verdensarv

1.

2.

3.

UNESCO's verdensarv i Danmark

I Danmark er vi så heldige at have 8 områder på UNESCO’s verdensarvsliste. Jelling Monumenterne, Stevns Klint, Roskilde Domkirke, Kronborg Slot, Vadehavet, Christiansfeld, Parforcejagtlandskabet i Nordsjælland og de fem arkæologiske ringborge (Aggersborg, Fyrkat, Nonnebakken, Trelleborg og Borgring). Læs om verdensarvsstederne herunder.

Jelling-monumenterne

Stevns Klint

Roskilde Domkirke

Kronborg Slot

Vadehavet

Christiansfeld

Parforcejagtlandskabet i Nordsjælland

De fem Ringborge

Opgave - Undersøg og placer verdensarven

Find genstandene, der hører til denne del om verdensarv i Danmark, i samlingen frem. (Miniatureudgave af Jellingestenen, Kridt, Kalk, Fiskeler, Luckybamsen, Teglsten, Miniatureudgave af Holder Danske, Kiselalge, Herrnhut stjerne, Hjort og Vikingefigurerne). Find derudover også det store danmarkskort frem og placér det på et bord eller på gulvet.

1.

2.

3.

Opgave – Løs ”Hvem er jeg?”-gåderne

Gåde 1

Gåde 2

Gåde 3

Gåde 4

Gåde 5

Gåde 6

Gåde 7

Gåde 8

Opgave – Byg/tegn/mal en dansk verdensarv

Er du klar til at være kreativ? I skal nu bygge, tegne elle male verdensarvsstederne i Danmark. Det giver måske en anledning til at I kan udstille jeres kunstværker i jeres klasse eller et andet sted på skolen.  Sådan gør du: 

1.

2.

3.

Gode råd

Opgave – Kreativ præsentation af et dansk verdensarvssted

I skal nu dykke ned i et af verdensarvsstederne i Danmark, og formidle det på en anderledes og kreativ måde. Præsentationen skal være spændende og informativ, men der skal også være noget, der skiller sig ud fra en almindelig mundtlig fremlæggelse. Sådan gør I:

1. Vælg et dansk verdensarvssted

2. Undersøg verdensarvsstedet

3. Vælg en anderledes måde at præsentere på

4. Fremlæg for klassen

Opgave – Naturdetektiverne: På jagt efter arter i verdensarv

I denne opgave skal I undersøge naturen ved Vadehavet eller Parforcejagtlandskabet. I skal identificere planter, dyr og fugle, der lever i området. Opgaven er delt op, så I får forskellige fokusområder, afhængigt af hvilket sted I vælger at arbejde med.

1. Vælg område

2. Vadehavet - Opgaveformulering

3. Parforcejagtlandskabet – Opgaveformulering

4. Stevns Klint – Opgaveformulering

5. Fælles afslutning